Poszła Ola do przedszkola – jak wspierać dziecko w procesie adaptacji?

Uczestnicy: nauczyciele wychowania przedszkolnego.

Czas trwania: 5 godzin dydaktycznych.

Grupa: do 14 osób.

Metoda warsztatowa.supernauczyciel

Zagadnienia: 

  • Profil rozwojowy trzylatka w kontekście gotowości przedszkolnej.
  • Prezentacja wyników badań nad rozłąką z rodzicami.
  • Adaptacja – o co w niej chodzi, jakie problemy wiążą się z tym procesem?
  • Jak wspierać dziecko w procesie adaptacyjnym?
  • Wskazówki do pracy na etapie adaptacji (praktyczne rady, propozycje zabaw i bajek).
  • Współpraca z rodzicami na etapie adaptacji.

Prowadząca: Barbara Kołtyś.

Cena: 110 zł.

Dobra dyscyplina w grupie przedszkolnej

Nie aspirujcie, aby mieć dziecko, które będzie się wam podobało, miejcie szacunek do tego, które macie. (Bruno Betelheim)

Łacińskie pojęcie „dyscypliny”  odnosi się do wiedzy i wykształcenia, nabycia określonych umiejętności i opanowania, a także do unormowanego trybu życia. W takim ujęciu nauczyciel, traktując dziecko z szacunkiem, uczy je, jak należy postępować, jakie są zasady w grupie i dlaczego są one ważne. Zanim zacznie wymagać od dziecka, wymaga od siebie, a błędy traktuje jako okazję do nauki. Nie jest policjantem, sędzią, lecz przyjaznym, a jednocześnie stanowczym przewodnikiem, przy wsparciu którego dziecko – bez użycia tradycyjnych kar i nagród – ma szanse stawać się odpowiedzialnym, wewnątrzsterownym człowiekiem. Dobra dyscyplina jest procesem, w którym mniej chodzi o natychmiastowe efekty, bardziej o aktywne włączenie się dziecka w naukę wewnętrznej kontroli i odpowiedzialności za siebie.

Uczestnicy: nauczyciele wychowania przedszkolnego.

Czas trwania: 12 godzin dydaktycznych (2 x 6 godz.).

Grupa: do 14 osób.

Metoda warsztatowa.

Zagadnienia: supernauczyciel

  • Dlaczego dzieci zachowują się źle? – przyczyny trudności, analiza funkcjonalna.
  • Odpowiednie warunki nauki .
  • Nauczyciel w grupie – rola, styl pracy, świadomość w relacjach z dzieckiem, najczęściej popełniane błędy.
  • Co można zrobić, by pomóc dziecku i sobie w trudnej sytuacji?
  • Jak odpowiadać na potrzeby dzieci, tworzyć wspólnotę, uczyć współpracy i odpowiedzialności, budować właściwą relację i komunikację, uczyć zachowań społecznych?
  • Propozycje ćwiczeń i zabaw koncentrujących, wyciszających, uczących kontroli procesów pobudzania i hamowania.
  • Zasady i granice – jak ustalać, by były skuteczne, co robić w sytuacji ich nieprzestrzegania? Konsekwencje naturalne i logiczne.

 

Prowadząca: Małgorzata Salamon.

Cena: 225 zł (łączna za obie części)

Mnemotechniki, czyli techniki efektywnego zapamiętywania

Uczestnicy: nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Czas trwania: 5 godzin dydaktycznych.

Grupa: do 14 osób.

Metoda warsztatowa: miniwykład z prezentacją, pokaz, ćwiczenia, wymiana doświadczeń.

Zagadnienia: supernauczyciel

  • Aktywne metody nauczania na lekcji jako element rozwijania i wzmacniania motywowania uczniów do nauki.
    • Dlaczego warto stosować elementy aktywnego nauczania?
    • Poziomy odpowiedzialności a motywacja.
  • Jak się uczyć?
    • Twórczość w uczeniu się.
    • Zasady tworzenia i stosowania mnemotechnik.
    • Ćwiczenia rozwijające umiejętność skojarzeń i wyobraźnię – podstawa zastosowania mnemotechnik.
  • Mnemotechniki – przegląd.
    • Ćwiczenia wybranych technik pamięciowych:
      • łańcuchowa metoda zapamiętywania
      • rzymski pokój
      • zakładki pamięciowe
      • akronimy i akrostychy.
    • Przykłady zastosowania mnemotechnik na lekcji.
  • Ćwiczenia rozwijające koncentrację uwagi i skupienie.

Prowadząca: Monika Gregorczuk.

Cena: 110 zł.